Почти всеки има приличен набор от различни по вид и цвят тениски в гардероба си. Моделите могат да варират от стандартни трикотажни, които използваш вместо бельо, през памучни фланелки, закупени на концерта на любимата ти банда, та чак до такива с твой дизайн и с принтирани отгоре любими цитати, смешна шега, а защо не и твоя снимка.
Сериозно, тениските са навсякъде – можеш да ги намериш във всеки магазин във вид на масово произвеждана конфекция, да си купиш онлайн или да поръчаш тениска, която да бъде изработена специално за теб, да претворява идеите ти и да носиш с удоволствие. Но който и вариант да избереш, пак ще имаш най-удобната дреха на света, след пижамата, разбира се….да не забравяме и хавлиите, но това е тема за друг разговор 🙂
Ето няколко интересни неща, които решихме да споделим с Вас:
Най-старата тъкана дреха в света е ленена блуза открита в египетска гробница от Първата династия, на възраст от 5100 до 5500 години, тя датира от зората на египетското царство. Намерена е от археолога Флиндърс Петри в края на 1800, той я описва като „силно изтънчена“, снабдена с различни декорации.
Някой от най-старите тениски варират от началото на 20-ти век или от времето на Испано-американската война, започнала през 1898 година. По това време на войниците от флота на Съединените щати правителството отпуска блузи с къс ръкав, предназначени за носене вместо бельо под стандартната униформа. Това е само началото, скоро тениските стават част от стандартната униформа, давана на новобранците.
Терминът „Тениска“ идва от емблематичната „Т“ форма на дрехата и думата официално е добавена към речникът „Merriam-Webster“ през 1920 г.
Една от първите тениски с печат е фланелка, която популяризира фирма „Магьосникът от Оз“ през 1939 г. За съжаление няма запазена снимка на тази легендарна блуза!
Друг ранен пример за тениска с печат е от корицата на списание „LIFE“ от 13 юни 1942 г. Там е сниман войник, носещ тениска с отпечатано лого на гимназията Army Air Corps Gunnery School.
През 30-те и 40-те години на миналия век футболистите в Университета на Южна Калифорния започнали да носят тениски, за да предотвратят протриването на раменете си от екипите за спорт, които носели. Според „Лос Анджелис Таймс“ фланелките станали толкова популярни, че спортистите и останалите студенти често крадяли фланелките, за да ги носят и извън заниманията си, което накарало училището да започне да слага надпис „Собственост на Университета на Южна Калифорния“ (“Property of USC”). Дизайнът се използва и до наши дни.
Филмът от 1951 г. „Трамвай „Желание““ е довел до огромно увеличение на продажбите на тениски благодарение на героя на Марлон Брандо, облечен в бяла тениска и станал идол на милиони хора по света.
Помните ли боядисаните в цветовете на дъгата тениски в хипи стил? Tie-dye е модерен термин, появил се в средата на 60-те години в Съединените щати и описващ специфична техника за боядисване на текстил. Процесът обикновено се състои от сгъване, усукване или плисиране на тениската, завързването й в това състояние и нанасяне на бои в различна последователност. Но тениските Tie-dye могат да бъдат и много повече, има модели с допълнителни декорации, с предварително нанесени пигменти или с шевове и различни шаблони. Това дава пълна свобода на творците, които могат да създадат шедьоври, далеч от обичайните в ярки, наситени цветове и смели шарки. Всичко това, включително използването на знакови символи като знака Peace, спирали, мандали и психаделични цветове и елементи са причината, която прави тениските Tie-dye толкова популярни през 60-те и 70-те години на миналия век. Смята се, че терминът Tie-dye започва да се използва след 1909 г в САЩ след, като професор Charles E. Pellew от Колумбийския университет прави проби и впоследствие и показно на живо как се декорират тъкани с нея. Но най-голям бум тя придобива в средата на 60-те години и за това в много отношения е виновен мениджърът Don Price, който пръв разработва психаделичната тениска (преди това техниката Tie-dye е била използвана предимно върху завеси или спално бельо). Тениските стават изключително популярни сред хипи движението по това време, а след музикалния фестивал „Уудсток“ през 1969 г., създават модна тенденция, която ще продължи години и все още е относително популярна днес. Tie-dye тениските станаха символ на бунтарското и индивидуалистично движение, тъй като дори и използвайки едни и същи цветове, при декорирането се получават напълно различни шарки и така никой друг не може да има същата фланелка като Вас.
През 70-те години Ню Йорк има репутацията на много мръсен град с увеличена престъпност. Градското управление прави различни опити да подобри репутацията на Ню Йорк, но най-успешен се оказва, този, при който наемат дизайнера Milton Glaser да направи ново лого, за да спомогне за популяризирането на туризма. Той подготвя логото „I (Heart) New York“ по време на един свой обяд и от тогава и до днес то се превръща в един от най-емблематичните и разпознаваеми дизайни за тениски в историята.
И под номер 10 няма как да не споменем и емблематичната тениска на Hard Rock Café, която започва да се предлага през 1990 г. и бързо придобива огромна популярност сред посетителите на веригата, а и не само. Дизайнът на тениските включва логото на Hard Rock Café и името на града, в който е разположен дадения ресторант, който сте посетили. Така тениската от там се превръща в скъп спомен, с огромно колекционерско значение, а защо не и подарък за близки, които може и дори да не са посещавали точно това място!